T’entendran, no t’entendran...

Daniel Sesé
Músic i compositor a Darània i a Túrnez & Sesé

Sortíem de Torredarques –darrer poble del Matarranya (Terol)– abans d’entrar al País Valencià. Deixàvem enrere “Les Cogulles”, indret amb vocació inqüestionablement mítica, sublimada en l’imaginari màgic de la novel·la “Licantropia” del bon amic Carles Terés. Un vent persistent i càlid pentinava els arbres breus del port de Torre Miró. Les vaques disperses per un paisatge nu i ardent ens guaitaven hipnòtiques i ancestrals. Al cotxe, tots quatre: La Lai, la Montse Gort, el Jesús Algueró i jo mateix. Morella: tantes vegades com hi vagis, tantes vegades captiva. Alta de lluna, mineral, ciutat de templers. Carlina i inexpugnable... remembrances de “Lo tigre del Maestrat”, el General Cabrera. Gran penyal sobre el no-res. Muralles d’un groc encès. Terra de cargolins fòssils, peixets fets de roca eternal que duen una  llum encara, llum que mai no s’ha extingit. A la porta del recinte firal ens  trobem amb el poeta Juli Micolau que, en temps ha, quan era pastor, escrivia els seus primers versos sota “ametllers de nata” guaitant el ramat. Ens plaïa anomenar-lo el “Miguel Hernández” del Matarranya.

Un cop dins, escenari de rerefons negre, amb les suaus pinzellades d’ambre d’uns focus amables i discrets, com de posta de sol, com de l’hora del conte, com de crepuscle aturat que daura tota cosa. Com poder tenir aquells cabells blancs, elèctrics, indomables de porc espí, que llueix el mestre, incommensurable i altíssim, quan apareix a l’escenari? Vestit de tarda de diumenge, com els senyors de Mequinensa, de Pont de Suert, de les Borges, d’Alzira o d’Alcoi.“...El temps cantat, el temps contat,/el temps comptat que ara em queda/i que no sé si el cantaré, si el contaré,/si el comptaré, ni si me’n queda...”. Envoltat per un clarinet baix, dues guitarres i un contrabaix, va encetant les primeres cançons amb una veu afable i íntima, modulada en la penombra dels secrets, forjada al redós de tantes nits, fins al primer esclat, el crit jove i clar que sorgeix implacable des del fons atàvic de la terra: “...A l’any quaranta, quan jo vaig nàixer,/jo crec que tots, tots, havíem perdut...”. I amb aquest esclat, esclata el recinte, ple, pletòric (amb totes les entrades exhaurides),i amb totes les mirades multiplicades preses d’una continguda emoció.

Raimon ha estat estimat al seu país d’una manera, podríem dir, estranya, a cops ha fet nosa, ha estat un martell repicant constant sobre consciències caragirades. A ritme de Fox-trot, ironitza: “He passejat per València, sol/on hi ha gent que m’estima molt,/on hi ha gent que m’estima poc/on hi ha gent que no m’estima gens...”. Després, els clàssics, March, Timoneda, Roig, Roís de Corella... i arriba Espriu! Hi ha poetes que per un espai breu de temps aconsegueixen materialitzar-se en alguns cantants, de prendre-los-hi el cos i la veu i de tornar a parlar a través d’ells. Jo crec que Estellés ho feu amb Ovidi, Salvat amb en Serrat, i Espriu, sens dubte, ho fa amb en Raimon. La lletania “He mirat aquesta terra” cau sobre tots nosaltres, sobre tots els camps, els arbres, els rius i les pedres ”d’aquesta pobra terra” amb la mà “benigna” del qui tant i tan dolorosament la va estimar. Als bisos, els himnes! La gent dempeus! El mestre assenyala amb una gest suau però carregat d’autoritat que hem arribat al final. I tots desfilem buscant la llum, el vent del món! Morella altiva corona la nit, ni les llàgrimes de Sant Llorenç solquen l’espai.

El poeta italià Giuseppe Ungaretti li deia a J.M. Castellet al llibre “Els escenaris de la memòria”: “...Sorgeix l’esperit nacional, se cerca una innocència antiga: la llengua n’és la base; sense llengua no hi ha poble, no existeix el país –i la llengua són els mots, la paraula dita, cantada. Malgrat totes les vicissituds  històriques, vostès van recuperar una pàtria a través del cant.”

Ironies radiofòniques

Per Pau Planas

Catalunya Ràdio ha començat nova temporada amb una nova graella i -visca!- la música hi té presència! Potser no us en heu adonat, potser us ha passat per alt si ja hi heu fet un cop d'ull, però creieu-me, n'hi té. Només cal agafar una lupa i investigar una mica. Cada divendres hi tindrà un espai de 4 a 6 de la matinada (primer amb el programa de música catalana 'A desora' i després amb 'T'agrada el blues?', dirigit per Pi de la Serra). Eh, i que el cap de setmana segueix. Els dissabtes i diumenges, de 5 a 6 (de la matinada, òbviament), arribarà el 'Geografia humana'. Però, atenció, que enguany encara hi ha una altra novetat. Aquest any la direcció de la cadena pública ha decidit que, en alguns moments, connectarà amb la programació d'Icat FM amb "l’objectiu de fer més visible la programació cultural i musical de l’emissora online". I res d'una visibilitat simbòlica. Li dedicarà ni més ni menys que una hora en horari de màxima audiència: els caps de setmana de 3 a 4 de la matinada! Visca!

D'aquí pocs dies es presentarà la programació de Rac1 i potser podem repetir l'èxit. De moment, però, si no em fallen els càlculs, els programes musicals a la cadena del grup Godó sumen un total de 0. Això sí, la festa de presentació de la temporada estarà repleta d'actuacions musicals. Si ens fixem en les cadenes musicals i les radiofòrmules... Bé, potser millor no parlar-ne o encara ens acabaríem emprenyant més del compte. La conclusió final de tot plegat: l'única cadena d'àmbit català que aposta de debò per la música -i, concretament, per la música en català- és Ràdio 4. Justament l'única que depèn del Govern Espanyol. Ironies de la vida. Potser ens ho hauríem de fer mirar.

Arts d'Estiu

El festival de Pineda de Mar tanca amb 22.000 espectadors, un 11% més que l'any anterior.

Catalunya Ràdio

La música torna a quedar relegada a altes hores de la matinada a la ràdio pública de Catalunya.

Bioritme

El festival ha tornat a penjar el cartell d'entrades exhaurides.

Macedònia

Comença el càsting per trobar una nova generació de fruites amb 1.000 inscrites, el doble que l'última vegada.