Roger Mas

"Necessitava treballar sol"
Pau Planas

 

Roger Mas recupera la seva faceta de cantautor clàssic amb Irradempt, un treball forjat totalment en solitari només a guitarra i veu. Un àlbum que trenca amb els últims projectes del cantautor, on s’havia acompanyat de la Cobla Sant Jordi i, més tard, havia tornat pel camí de les serps, amb el que possiblement era l’espectacle més elèctric de la seva trajectòria.


Segons l’Institut d’Estudis Catalans Irredempt significa "No alliberat, dit especialment d’una província, d’una regió, etc., subjecta a una dominació estrangera, de la qual hom espera alliberar-la". Aquest disc, però, no és més aviat l’expressió màxima de llibertat?

Per mi és un homenatge a la figura clàssica del cantautor. És un disc només a guitarra i veu que vol reflectir aquest sentir-se orgullós d’una cosa que potser no respon als estàndards que un troba actualment. Irredempt definia molt bé el mantenir-te a la pròpia ceba quan la ceba que es porta potser no és la teva.

És difícil fer aquesta aposta per mantenir-se en la pròpia ceba?

Difícil no és, tot i que quan fas una cosa que s’ha d’ensenyar a un públic no només t’interessa fer el que a tu t’agrada sinó que tens en compte que això pugui agradar a aquest públic. Ara bé, tu no saps què agradarà i què no i al final veus que, com més fidel ets al teu propi esperit, més fidel és el públic. En canvi, com més t’intentes acostar al públic, més s’allunya el públic de tu.

Venies de fer un disc amb la Cobla Sant Jordi i de l’espectacle Tornar pel camí de les serps, on apostaves per la guitarra elèctrica i la banda. El canvi és dràstic...

Necessitava treballar sol. Venia d’ajuntar-me amb molta gent, amb molts amics i amb grans músics que aportaven molt a les meves cançons i necessitava aquesta cosa especial que hi ha quan algú està interpretant sol una cançó i no s’ha d’entendre amb ningú més. Aquesta immediatesa i espontaneïtat que es pot trobar si no s’ha de sincronitzar amb ningú més.


Creus que estaves perdent una mica l’essència de cantautor després dels últims projectes?

No, però potser abans no m’hagués atrevit a fer un disc només a veu i guitarra. No em sentia preparat per poder-lo defensar prou bé. Jo no sóc un guitarrista i necessitava tots aquests anys d’ofici per sentir-me prou segur per fer un disc sense segones veus ni segones guitarres ni res. No és difícil que sigui difícil de fer, perquè és el que fas a casa cada dia, però és difícil afinar-ho prou bé perquè no et faci vergonya de llançar-t’hi.


Requereix un punt de valentia fer un disc així?

Valentia o inconsciència.


Més valentia o més inconsciència?

El camí portava cap aquí. Tampoc hi havia res més que m’estimulés en aquest moment i és molt important fer el que realment t’estimula. Ara bé, perquè alguna cosa et faci trempar has de tenir un punt de por. Has de tenir un punt d’inseguretat i necessitar treballar-ho. La gràcia és el camí d’anar-ho a buscar.

"Abans no m’hagués atrevit a fer un disc només a veu i guitarra, no em sentia preparat"


Les lletres tenen un pes molt important en el disc. Què volies transmetre?

Sempre he trobat molt difícil d’explicar les pròpies lletres, fins i tot en els concerts. Tu has escrit allò i no saps ben bé per què. Jo escric perquè dec tenir necessitat de compartir unes emocions i unes vivències però a la vegada tinc necessitat que no s’entenguin del tot. Crec que allò interessant no és despullar-se o explicar el que t’ha passat, sinó anar a buscar l’essència d’una emoció que puguis compartir amb un altre. I aquest altre no cal que sàpiga què t’ha passat a tu.


Aquest disc és apte per a tots els públics? Tothom el sabrà entendre?

No ho sé. Suposo que em tocaria dir que sí però la veritat és que no ho sé.


En els directes t’acompanyes d’una escenografia dissenyada per Lluís Darnés formada per miralls. Què volíeu representar?

Per una banda volíem representar la multiplicitat de significats que poden tenir les cançons i donar profunditat. Fins ara el paisatge sonor eren els timbres de la cobla, el piano o els altres músics i com que ara això no hi és, la profunditat i el paisatge ens el donen els miralls i els jocs de llum. D’alguna manera també multiplica la figura del cantautor. És una manera de dir: “Sí, hi ha una persona sola amb una guitarra, però les cançons evoquen molt més que aquesta solitud”. Partint d’una guitarra i una veu, del mínim, pretenem buscar l’infinit.

"Jo escric perquè tinc la necessitat de compartir unes emocions i unes vivències però a la vegada tinc necessitat que no s’entenguin del tot"

 

El test de La Tornada

Quin és el primer concert on vas anar?

No ho recordo però podria ser l’Ovidi Montllor a la Plaça Major de Solsona.

Un personatge de la infància que t’hagi marcat?

Un esquiador que es deia Stenmark.

Quin és el primer cotxe que vas tenir?

Un Peugeot 205 vermell.

Saps qui és en Barney Stinson?

No.

Un personatge de Como conocí a vuestra madre, una sèrie americana.

Un lloc on perdre’s?

Molts llocs del Solsonès.

Menjar de l’avia o menú degustació?

Menjar de l’àvia. Però a molta diferència. M’agraden molt els menús degustació però el menjar de l’àvia és molt superior.

Un mite eròtic confessable?

Potser la Michelle Pfeiffer.

Amb qui preferiries anar a sopar: amb l’Eduard Punset o amb l’Albert Espinosa?

Amb en Punset.

Quines tres coses salvaries de casa teva si hi hagués un incendi?

Les tres dones que hi viuen.

Quin és el pitjor concert (teu) de la teva vida?

A La Baqueria de Tarragona l’any 97.

Has mirat mai Gran Hermano?

Fent zàping segur que l’he enganxat en algun moment a la vida, fa molt, però mirar-lo i saber qui és qui mai.

Quin diari llegeixes habitualment?

A casa La Vanguàrdia i al bar El Periódico i el Regió 7.

Amb quin personatge de Plats Bruts et quedaries?

És difícil perquè em quedaria una mica amb tots. Si he de decidir, però, suposo que amb en López.

Amb qui no et faries mai una selfie?

En principi amb tothom.

Per acabar, completa aquest vers d’Oques Grasses: “Jo vull ser papa, jo vull ser rei...”

De les coses.

“...Vull ser la nòvia d’un home forrat”

Ah, guaita’ls!