Els objectes de les cançons

Daniel Sesé
Músic i compositor a Darània i a Túrnez & Sesé

Fa pocs dies vaig veure la pel·lícula Die Vermessung der Welt (2012), títol traduït al castellà com Midiendo el Mundo. El 1799 dos científics, el matemàtic Carl Friedrich Gauss i el geògraf naturalista Alexander von Humboldt, emprenen la seva obra i aventura científica. Un, el matemàtic, sense sortir del seu àmbit més proper, i l’altre, viatjant incansablement pels llocs més remots del món. Tant l’un com l’altre abasten la terra i l’univers de maneres ben diferents, però arriben, ensems, a descobrir, a assolir coneixements i a fer aportacions impagables, avenços en un temps en què les circumstàncies no els eren precisament gaire favorables.

Si aquests fets els traslladéssim a l’àmbit de la creació artística, trobaríem moltíssims exemples del qui per fer l’obra ha hagut de dirigir la seva mirada lluny, viatjant, copsant per arreu, i del qui ho ha aconseguit tan sols en un pam quadrat de terra o dins d’una petita habitació. L’essencial és la mirada i el coneixement que aquesta mirada sensible ofereix, no importa, possiblement, si aquí o allà. Després d’haver passat pel propi filtre, això es tradueix en pulsió artística: imatge, so o paraula.

I si ens centrem en la creació introspectiva, interior, en l’observació propera, aquella que atén fets, objectes i sensacions ocultes dins la quotidianitat, ben segur que trobarem exemples de com es pot reflexionar i extreure bellesa a partir de l’element més insignificant. Podem cantar un volcà, però també un llumí encès!

Em vénen a la memòria cançons d’aquí que responen a aquests criteris i a aquesta mirada determinada. El genial Joan Miquel Oliver, compositor del grup Antònia Font, en el disc Alegria (Virgin-Drac 2002), ens proposa a “Productes de neteja” la següent descripció: “Productes de neteja de químiques estranyes,/es sol per sa finestra de ple dins s’escurada./Renou de cafeteres, tambors de rentadora,/tassons i papallones degoten massa lentes./Imants a ses geleres de cuines solitàries,...”. En un disc anomenat Dissabte (Música Global, 2014) Joan Masdéu, de manera exquisida, ens explica a la cançó “Diumenge” com curar ferides i tristeses i ens encoratja a afrontar nous futurs tot fent neteja: “...i obrint els porticons/vaig ventilar els llençols./Dels maldecaps ahir en vaig fer draps...” i perquè la llum entri de nou: “...Per deixar entrar la claror vaig fer els vidres/i, sense guants, anar rascant ferides amb sabó...”. En el disc L’àrea petita (RGB Suports, 2013) d'Els Pets, en Lluís Gavaldà, a partir d’una simple massilla d’enganxar, rememora pèrdues i amors finits sentint una serena pena. “Blue Tack” ens parla de l’acceptació tranquil·la de la pèrdua: “..I al costat del llit, enganxat amb Blue Tack,/hi ha un retrat teu en blanc i negre,/i sota el serrell/em dius sense dir res/que ara et toca ser feliç...”

“El sofà” de Feliu Ventura és una cançó bellíssima i paradigma de com els objectes ens acompanyen i ens recorden allò que hem estat, i ens diuen de les olors i dels sorolls i dels colors que portem arrapats al cor i que ens pessiguen en el moment més impensat. Va aparèixer en el disc Música i lletra (Propaganda pel fet, 2011): “En els confins/d’un vell sofà/ric de mudances/de què em desfaig/per evident/falta d’espai/he despertat/unes “caniques”/que hivernaven/amb tres pessetes/un bolígraf/i uns tiquets./Em ve el perfum/del magatzem/de torrefactes/i el sorollet/dels ous batuts/en Duralex/tot cavalcant/barana avall/amb roba neta/pujant després/de tres en tres –brut–/ els graons...”. Mazoni es queixa a “Se’m moren les plantes” dels dies desavinents i que per molt afany que s’hi posi, si van maldades, poqueta cosa es pot fer: “Se'm moren les plantes, no puc fer-hi res/per molt que les regui/se'm panseixen al cap de pocs dies/i no en sé el perquè...”. Aquesta cançó pertany a l’àlbum Si els dits fossin xilòfons (Bankrobber, 2007). I si no heu escoltat mai “La vida senzilla” del disc Pijama de saliva (Edigsa 1983) de Quico Pi de la Serra no perdeu ni un minut més: “...Atribolat per un gerani o dos/prendre el sol arrecerat amb calma,/el cos eixut i sec com una palma/i si calgués per amic tenir un gos...” I acaba la cançó: “...De tant en tant, un dia o una nit,/un breu enyor et fa sospirar amb esma,/però tan breu que no t’arriba al pit.”

L’Art és la mirada, les cançons neixen i creixen en l’emoció d’aquesta mirada. Sense emoció la cançó no pot ser: és l’aire que la fa respirar i és el pa que la sustenta.

Pokémons culturals

Per Pau Planas

"Ni programació ni descomptes, només ho ha aconseguit Pokemon Go instal·lant una pokeparada. Tenim l'entrada del Teatre de Bescanó plena de joves" explicava per tuiter fa pocs dies Quim Marcé, director del teatre de Bescanó i de la sala La Mirona. I és que Pokémon ha tingut la idea de situar les pokeparades en espais d'interès cultural, fet que obliga als jugadors a acostar-s'hi per poder continuar el joc. La idea no és dolenta. És més, teòricament podria  incitar els joves (i no tant joves) a interessar-se més per la cultura.

Així doncs, si tu, jugador de Pokémon Go, estàs llegint aquest article, et convido a aixecar per uns moments la vista del teu mòbil un cop hagis acabat la compra. Només serà un moment. El temps de mirar la cartellera del teatre. Potser hi trobaràs obres interessants. Potser concerts que t'agradaran. Entra-hi. Descobreix-los. Després ja tornaràs al teu món virtual, però ja que t'acostes fins aquests indrets culturals, no compris només pokeballs. Aprofita per comprar també una entrada. Qui sap, potser descobreixes que la cultura tampoc està tant malament.

El Tingladu

La pluja va aigualir la primera jornada d'un festival que la resta de dies va batre rècords.

Els Catarres

El grup osonenc ha exhaurit ja totes les entrades pels concerts de final de gira.

JoKB

El grup va guanyar el concurs Música jove i l'any vinent obrirà l'Acampada Jove.

Camallera Cançó d'Autor

Enmig de grans festivals, el Camallera Cançó d'Autor torna a apostar per la cançó d'autor i els concerts de proximitat.